Úsek kvality a akreditací
Úsek kvality je organizován s cílem systémově a průběžně vyhledávat rizika poskytovaných zdravotních služeb, analyzovat je, a na jejich základě zavádět změny vedoucí ke kontinuálnímu zlepšování procesů v MOÚ. Program kvality je realizován v rámci integrovaného systému, který je v souladu s doporučením na národních úrovních Rady Evropy z roku 1997. Požadavky na zajištění kvality a bezpečí při poskytování zdravotních služeb formulovala Rada EU v „Doporučení o bezpečnosti pacientů včetně prevence a kontroly infekcí spojených se zdravotní péčí“, WHO/ Aliance pro bezpečí pacientů a OECD. Zaměstnanci Úseku kvality navrhují v souladu s popsaným programem koncepci řízení kvality a bezpečí v MOÚ, organizují a provádějí sledování zavedeného interního systému kvality zdravotní péče v MOÚ a podílí se na koncepci zvyšování kvality jednotlivých procesů napříč ústavem. Odpovídají za řízení a aktualizaci Programu zvyšování kvality a bezpečí zdravotní péče v MOÚ. Organizují a provádí řízení rizik v oblasti zdravotní péče.
1Kontakty
T +420 543 135 226, +420 543 134 126
Vedoucí centra: Mgr. Tereza Malá, MBA
Po | 8.00–15.00 |
Út | 8.00–15.00 |
St | 8.00–15.00 |
Čt | 8.00–15.00 |
Pá | 8.00–15.00 |
Více informací o pracovišti →
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb v ČR je stanoveno v zákoně o zdravotních službách. Minimální požadavky pro zavedení interního systému hodnocení kvality a bezpečí poskytovaných zdravotních služeb jsou uveřejněny ve Věstníku MZ ČR č. 13/2021.
Zobrazit méně →
2Kde nás najdete
Úsek kvality – Masarykův pavilon, suterén (pod ředitelstvím)
3Lidé
Vedení pracoviště →
Vedoucí Oddělení kvality a akreditací
[obfuscate_1_|114|101|114|97|113|95|46|109|93|99|95|64|109|107|108|44|99|122]
+420 543 13 4126
Zaměstnanci →
Administrativní a spisový pracovník
[obfuscate_1_|108|101|108|93|37|96|101|110|96|102|116|97|64|105|102|115|46|99|118]
+420 543 13 4126
Zaměstnanec Úseku kvality
[obfuscate_1_|95|108|101|106|88|44|107|111|105|96|108|107|111|114|88|62|109|111|113|37|97|122]
+420 543 13 5226
Zaměstnanec Úseku kvality
[obfuscate_1_|120|100|101|106|98|95|46|112|97|106|109|118|97|60|100|109|117|46|95|113]
+420 543 13 5227
+420 543 13 5269
manažer kvality
[obfuscate_1_|101|97|98|110|96|99|108|97|42|89|109|107|111|114|88|62|109|111|113|37|97|122]
+420 543 13 5226
4Další informace
Cílem zaměstnanců Úseku kvality, ale i ostatních zaměstnanců MOÚ, je nadále podporovat zvyšování kvality a bezpečí poskytované péče, implementovat nové požadavky kvality do praxe a objektivně hodnotit kritéria péče požadované legislativou ČR, vnitřní dokumentací MOÚ, národními a mezinárodními standardy zdravotních služeb.
Naplňování resortních bezpečnostních cílů MZ ČR (dále jen RBC) v MOÚ →
RBC1- Bezpečná identifikace pacientů
V MOÚ existuje standardizovaný postup pro identifikaci všech pacientů. Hospitalizovaní pacienti jsou identifikováni pomocí identifikačních náramků. Tyto slouží k ověření totožnosti. Opakovanými dotazy na celé jméno, datum narození a kontrolou náramku zdravotničtí pracovníci předchází riziku záměny nemocného. Každý pacient se tak opakováním svých identifikačních údajů účastní prevence záměny a správné identifikace před výkony, u nichž je to v rámci zvyšování kvality a bezpečí vyžadováno.
RBC2- Bezpečnost při používání léčivých přípravků s vyšší mírou rizikovosti
Lékové politice a snižování rizik spojených s aplikací léčivých přípravků je věnována maximální pozornost ze strany managementu i zaměstnanců, kteří se podílejí na systému podávání léčiv. Při podávání léků je vyžadována maximální soustředěnost sester, které tuto činnost provádějí.
Management ústavu definoval jako léky s vyšší mírou rizika injekční roztoky Kalium Chloratum o koncentraci 7,45 % a více, NaCl 10 %, inzuliny, neředěné hepariny, omamné a psychotropní látky a cytotoxická léčiva. Těmto je z důvodu bezpečnosti věnována maximální pozornost. Jako bezpečnostní prvek slouží zvláštní označení těchto léčivých přípravků, jejich zvláštní uložení a individuální podávání.
RBC3 - Prevence záměny pacienta, výkonu a strany při chirurgických výkonech
Před každým invazivním výkonem je prováděna Bezpečnostní procedura. Je to krátká pauza bezprostředně před zahájením chirurgického či jiného výkonu, během níž celý tým provádějící výkon vyjasní veškeré okolnosti týkající se identifikace pacienta a druhu či místa výkonu. Jde minimálně o:
- kontrolu identifikace pacienta,
- kontrolu plánovaného výkonu včetně strany a výšky,
- kontrolu písemného informovaného souhlasu (je-li vyžadován),
- kontrolu funkčnosti přístrojové techniky,
- případné splnění podání profylaktické antibiotické léčby.
Na definovaných odděleních je Bezpečnostní procedura dokumentovaná.
RBC4 - Prevence pádu
Ošetřující sestra u každého pacienta přijímaného k hospitalizaci provede screeningové vyšetření v oblasti rizika pádů na základě informací, které od pacienta získá. S ohledem na zdravotní stav a další okolnosti je u pacienta stanovena míra rizika pádu během pobytu v MOÚ. Na základě stanoveného rizika jsou pak u pacientů zajišťovány preventivní opatření, které riziko pádu snižují.
RBC5 - Zavedení optimálních postupů hygieny rukou při poskytování zdravotní péče
Mytí rukou provádějte vždy:
- před jídlem,
- po použití toalety,
- při znečištění rukou.
Hygienická dezinfekce rukou snižuje množství přechodné mikroflóry z pokožky rukous cílem přerušení cesty přenosu mikroorganismů. Dezinfekční přípravek najdete před každým vstupemna oddělení, na chodbách nebo na pokojích pacientů. Dezinfekci rukou provádějte vždy:
- při vstupu a odchodu z oddělení,
- při kašli a kýchání používejte papírové
- jednorázové kapesníky, zakryjte si ústa a nos,
- poté nezapomeňte provést dezinfekci rukou.
RBC6 - Bezpečná komunikace
Bezpečnou komunikací je myšlen přenos správných a úplných informací souvisejících se stavem pacienta. Adekvátní podávání informací mezi zdravotníky je zajištěno zavedeným systémem např. při hlášení patologických výsledků nebo systémem vedení dokumentace, ordinací.
RBC7 - Bezpečné převádění pacientů
Bezpečné předání není pouze zajištění fyzického bezpečí pro pacienty při přesunech na vyšetření, výkony či jiná oddělení. V rámci vnitřních pokynů existují postupy, které při předání řeší kompetence personálu (tedy kdo nese odpovědnost za pacienta během transportu) nebo také rozsah dokumentace, která se s pacientem předává.
RBC8 - Prevence vzniku proleželin/dekubitů u hospitalizovaných pacientů
Dekubity (proleženiny) jsou rány způsobené tlakem kosti na podložku. Tkáně mezi kostí a podložkou vystavené tomuto tlaku jsou nedostatečně prokrvovány a vyživovány a dochází k jejich postupnému odumírání. Dobře organizovaná a kvalitní ošetřovatelská péče má zásadní význam nejen při léčbě dekubitů, ale i při prevenci, a to jak ve zdravotnickém zařízení, tak i doma. Preventivní režim je nutné vždy přizpůsobovat konkrétnímu typu onemocnění a specifickým potřebám jednotlivých pacientů. Pro prevenci vzniku dekubitů platí tyto zásady:
- polohování (zkracování doby působení tlaku, aby nepřekročil prahovou hodnotu),
- hygiena kůže,
- výživa a pitný režim,
- rehabilitace,
Každé z uvedených zásad věnuje ošetřovatelský personál zvláštní pozornost.
Bezplatná nádorová telefonní linka
Po–Pá od 8:00 do 15:00 hodin
(+420)800 222 322