Kodex firemní kultury MOÚ
Firemní kultura významným způsobem ovlivňuje chod organizace. Její nedostatky se tak mohou odrážet nejenom ve spokojenosti zaměstnanců a jejich motivaci ke kvalitní práci a naplňování mise a cílů organizace, ale ve svém důsledku i v personální stabilitě a ekonomických ukazatelích.
I proto je jedním z cílů Masarykova onkologického ústavu být organizací se zdravou firemní kulturou, v rámci které budou na jeho pracovištích prosazovány takové hodnoty a způsoby chování, jež umožní rozvíjet tradičně dobré podmínky pro práci, osobní rozvoj a odborný růst všech zaměstnanců.
1Umíme ocenit
Za svou práci se navzájem oceňujeme. Dobře odvedená práce a nasazení nejsou vždy samozřejmostí. Říci někomu, že si vážíte jeho práce, nebo že mu za ní děkujete, je často více než finanční ohodnocení.
2Vedeme odpovědně
Vnímáme potřeby všech kolegů, které vedeme nebo s nimi spolupracujeme. Staráme se o to, aby práci nejen odvedli, ale aby se u toho cítili důstojně, podpoření. S pocitem odpovědnosti a radosti, že pracují na něčem společném. Vést lidi znamená nejen zajistit provoz, ale také vytvářet prostředí pro sdílení informací a osobních pohledů.
3Důvěřujeme si
Důvěřujeme druhým, že své práci rozumí, vědí, jak ji mají dělat a přijímáme, že k cíli někdy vedou různé cesty. Nasloucháme názorům jiných lidí a vytváříme pro ně v komunikaci a v určitých fázích rozhodování bezpečný prostor. Vítáme a oceňujeme vzájemnou otevřenost v komunikaci. Nikdy jí nezneužijeme proti druhému.
4Pomáháme druhým růst
Věříme, že sdělování zpětné vazby představuje nutnou podmínku, která pomáhá druhým i nám samotným profesně a lidsky růst. Zpětnou vazbu podáváme klidně, promyšleně a v soukromí. S podporou toho, co už funguje. Zpětná vazba není trest, ale způsob, jak se od druhých dozvědět jiné pohledy a možnosti. Otevřenost zpětné vazby a znalosti, jak jí podávat, eliminují strach, který náš profesní a lidský růst brzdí.
5Jsme rovnocennými partnery
V první řadě vidíme druhého jako rovnocenného partnera. Bez ohledu na funkce, tituly a zkušenosti zastáváme každý z nás v týmu nepostradatelné role, které tvoří jedinečný celek naší společné práce. Jeden bez druhého se neobejdeme, každý má v týmu své místo. Nesoutěžíme mezi sebou. Profesní úspěch druhých chápeme jako příspěvek do týmu, ne jako vlastnost člověka (např. aby mohl někdo být na konferenci a přivézt nové poznatky, musí jiný zůstat na oddělení: oba jsou důležití).
6Plujeme na stejné lodi
O jakýchkoli stávajících nebo plánovaných změnách své spolupracovníky včas informujeme.
Kde to jde, vyslechneme jejich pohled a dáme jim možnost se na změnách podílet. To prohlubuje naší spolupráci, důvěru a pocit kontroly nad situací.
7Umíme se omluvit
Omluvíme se, když víme, že jsme něco neudělali správně. Omluva prohlubuje naši vzájemnou důvěru, sounáležitost a bezpečí. Omluva je univerzální způsob, jak se zastavit a začít z nového bodu. Nesouvisí s naší funkcí a rolemi. Omluva není prohra. Schopnost omluvit se je dovednost nezbytná pro každý mezilidský vztah.
8Nasloucháme si
Poskytujeme kolegům ve všech rolích a funkcích prostor a podporu pro profesní růst. Každý má své vlastní cíle a priority. Nehodnotíme pracovní myšlenky ostatních, pouze zvažujeme, zdali je můžeme podpořit a jak moc jsou v souladu se směřováním týmu. Nasloucháme každému, co je pro něj v kariéře důležité. Nabízíme další možnosti. Vždy však respektujeme svobodu a právo každého na vlastní sebeurčení.
9Jsme diskrétní
Zachováváme tajemství. Nejen pacientů, ale i kolegů. I když je pro nás všechny přirozené si o sobě navzájem povídat, citlivě zvažujeme, které informace předat dál a které u nás mohou skončit. Posíláme dál jen to, co může druhým prospět a pomoci v jejich profesním a osobním vývoji a růstu.
10Hrajeme za jeden tým
Vytváříme společný příběh naší nemocnice a týmu. Vyprávíme si s vlídností a respektem o úspěchu i neúspěchu každého z nás. Máme na paměti, že jsme na stejné lodi. Nehledáme toho, kdo společnou práci kazí, ale rozvíjíme to, čím můžeme sami přispět. Hledání viníka vede k tomu, že se přestáváme sami cítit odpovědní a rezignujeme na změnu. V krizové situaci se snažíme nejprve vyznat a pochopit chování, motivy a potřeby všech zúčastněných.
I když může být tlak v podobě stížnosti pacientů, rodin nebo i kolegů silný, neděláme ukvapená rozhodnutí. Pokud se stane chyba, stojíme za sebou a snažíme se v krizi navzájem podpořit.
Bezplatná nádorová telefonní linka
Po–Pá od 8:00 do 15:00 hodin
(+420)800 222 322